نصب چراغ‌های راهنمای صوتی برای نابینایان

 رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور: شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور موظف هستند برای نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم‌بینا در تقاطع‌ها اقدام کنند.
لزوم نصب چراغ‌های راهنمای صوتی برای نابینایانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، گفت: دستگاه‌های اجرایی در حوزه مناسب‌سازی، وظایف اختصاصی و عمومی دارند که اگر هر دستگاه وظایف خود را انجام دهد می‌تواند کمک بزرگی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه باشد. به طورمثال، صدا و سیما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.
آقای ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی به آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها اگر به وظایف ۶ گانه درج شده در ماده ۱۰ این آیین‌نامه عمل کنند، اتفاقات خوبی برای افراد دارای معلولیت در حوزه مناسب‌سازی خواهد افتاد.
وی با اشاره به ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور موظف هستند برای مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری، هم‌سطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده رو‌ها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان‌ها و توقفگاه‌های عمومی، و نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی به ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع‌ها اقدام کنند.
آقای کاظمی مومن‌سرایی افزود: انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای فرهنگ سازی در جامعه درباره رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت، فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در زمینه مشکلات مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و محیط‌های شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود و مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای همه ساختمان‌ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی به رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری از دیگر وظایف ۶ گانه شهرداری‌ها به شمار می‌رود.
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: مناسب سازی و دسترس پذیری همه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با قوانین داخلی و استاندارد‌های بین المللی برای افراد دارای معلولیت، تأمین امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و آموزش کارکنان خود جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت از دیگر وظایف ۶ گانه مندرج در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است.
وی افزود: همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مورد خودروسازی برای معلولان اقدام کند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز باید ۲ واحد درسی مناسب‌سازی در کتب درسی داشته باشند تا مهندسان هنگامی که دانش‌آموخته می‌شوند در حوزه مناسب‌سازی، آموزش لازم را دیده باشند.
آقای کاظمی مومن‌سرایی گفت: بسیاری از خودرو‌ها مقابل بوستان و ادارات، جلوی رمپ پارک می‌کنند درحالیکه مردم باید بدانند افرادی هستند که تغییر مسیر برای آن‌ها بسیار سخت است و نیازمند خدمات و تردد آسان هستند.
وی افزود: مردم توجه داشته باشند که خودشان هم به سن سالمندی می‌رسند و به هرحال به تردد آسان نیاز خواهند داشت بنابراین لازم است نسبت به محل‌های تردد حساس و آگاه شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *